HTML

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Friss topikok

És, mennyiben tipikusan esztergomi?
(avagy, - szakmai érvek mögé bújtatott iskolakeringő, Esztergomban.)

Címlap

Konkrét és általános folyamatok eredménye az, amit a médiában skandalumként láttatnak velünk - és nem szeretnék károgni -, de sok hasonlóról hallunk majd még.

Az oktatás ügye hazánkban már a rendszerváltás előtt is rengeteg sebből vérzett, már akkor is voltak olyan középiskolák ahonnan kuriózum volt, ha valakit főiskolára, pláne egyetemre felvettek.

Aztán jött a rendszerváltás, és az elmaradt döntések miatt a középfokú képzésben egy negatív spirál indult el, ami napjainkra közelre hozta a csőd bekövetkezését.

Természetesen ettől még holnap is sok százezer diák elmegy az iskolába, miután akár órákon át tanulta a leckéjét, hogy megfeleljen az elvárásoknak. És a pedagógusok is megtartják az órákat. És igen -, a radarok kikapcsolva, függönyök behúzva, hogy a jéghegyek látványa ne zavarja a Klebelsbergi csodavárást.

Sajnos a társadalom ezen a területen is adós a jövőképpel. A társadalom választott vezetői éppen szétverik a legelső lépcsőfokokat is, amin a fejlődő világ szintje felé elindulhatnánk!

És igen az esztelenség előbb-utóbb konkrét áldozatokat is eredményez. Ha totálisan elbizonytalanítok egy rendszert, akkor a bennlévők még alacsony szintű produkcióra sem lesznek képesek.

Esztergomban „a Kereskedelmi” megalakulásától – ami a 60-as évek végén volt - mostohagyerekként működött és ért el ennek ellenére szép eredményeket is. Sokáig az elméleti képzést csak délutánonként a helyi ipari szakmunkásképző épületében folytathatták. A küzdelmes iskolatörténet sikereként említhetjük a tényt, amikor a jelenlegi saját épületébe költözött. Azonban egy épület attól, hogy iskola van benne, még nem biztos, hogy alkalmas is az oktatásra!

Az is tény, hogy ekkorra már nem volt egyedül, hanem hozzácsapták a „közgáz” szakközépet is, és az új intézményt „gazdasági” megnevezéssel sújtották. A zseniálisnak korántsem nevezhető fúzió eredményei mostanra válnak szabadszemmel is láthatóvá.

Eddig a méteres falak, - amik korábban 6 kanonok lakhatását biztosították – elfedték a meglévő problémákat. Ismét igazolást nyer, hogy presztízst nem lehet adni, azt csak megszerezni lehet. Vagyis hiába vitték a viszonylag magas presztízsű „közgázt” a „kereskedelmivel” egy fedél alá, az „új” iskola megítélése automatikusan nem a magasabb szintre került. Ez természetes is, csak a döntéshozók nem ezzel számoltak!.

Ehhez persze hozzájárult, hogy már hosszú ideje a szakmunkásképzés rendszere az ötletelgetés szintjén mozog, miközben a kereskedelem és vendéglátás igazi mélyrepülést mutat be. Csak gondoljon bele az olvasó, mennyi üres szórakozóhelyet látni, illetve hány szakképzett eladó volt segítségére a helyi hipermarketben? Vagyis a társadalmi folyamatok már korábban is inkább lefelé mozgatták a kereskedelmi iránti érdeklődést. Fentiekkel együtt mondhatjuk, hogy részben az esztergomi nagy iskolaátszervezés egyik romhalmaza alól jönnek ezek a többszörösen bukott tanulók.

Még egy szál, hogy honnan jönnek. Természetesen az általános iskolák is bajban vannak. Hiszen a jó tanulókat már 4-ik, illetve 6-ik osztály után elvitték tőlük a gimnáziumok. Sajnos az oktatási kormányzat nem foglalkozott a 8, illetve 6 osztályos gimnáziumok eredményezte új helyzettel. Nevezetesen azzal a ténnyel, hogy az általánosban maradó 7-8-osok között megnő a motiválatlan, és nemritkán tanulási nehézséggel is küzdő tanulók aránya. Ezekkel a gyerekekkel speciális módon kellene foglalkozni már az általános iskolákban is, de a középfokú intézményekben is, mert nyilvánvaló, hogy az elsőévesek, a 9-esek, nagy számban nem rendelkeznek kellő ismeretekkel. Ésezt a problémát már rendszerszinten kellene kezelni, mert meghaladja az egyes pedagógus, vagy egy intézmény hatáskörét.

No, például erre akár jó is lehetne a KLIK, de sajnos ez a szuper intézmény éppen azokkal a dolgokkal nem foglalkozik, amikkel kellene, és inkább a viszonyok konzerválását ösztönzi semmint az új kihívásoknak való megfelelést. Sőt, kiagyalt egy olyan életpálya modellnek nevezett torzulmányt, ami a józanész mellett az összes pedagógiai és vezetéselméleti elv érvényesítését is nélkülözi. Sajnos csak most kezdünk felfigyelni a tényre, hogy mindenki ugyanannyit keres pedagóguséknál, ami még a szocializmusban sem volt így.

A béremelésnek nevezett történet a 2008 óta elmaradt korrekciók miatt az inflációt sem fedezi, miközben semmilyen minőségi munkát nem tolerál. Viszont a közvélemény agyában valamiféle extra megoldásként jelenik meg, azt sugallva, hogy a társadalom erőn felül jutalmazza a pedagógusokat, amivel azok viszont mégsincsenek megelégedve.

A portfólióként elhíresült történet pedig a kitalálók totális esztelenségét példázza, hiszen csak a szakvizsgát preferálja, ami ebben az esetben nem egy másik szakot jelent - kizárva ezzel sok tízezer tanárt még a portfólió benyújtásának lehetőségéből is, például azokat is akik több tárgy oktatására szereztek képesítést, vagy tudományos fokozatot -, hanem csupán egy speciális vizsgát.

Megjegyzem Esztergomban a rendszerváltáskor 8 állami középiskola működött, de Meggyes Tamás polihisztori fokozatú polgármestersége idején többségük eltűnt.

A közgáz és kereskedelmi „erőltetett fúzióját” már említettem. A Bottyánba olvasztott Hell és Szent István iskolák ilyetén eltüntetése is megérne egy pár sort. Utóbbi nemcsak oktalan, de jogilag is szabálytalan volt, ami most - nem mellesleg - 70 milliójába került a KLIK-nek, és akkor a szétkergetett tantestületek miatt keletkezett károkról még nem beszéltünk.

Elgondolkodtató a városi kollégiumi rendszer felszámolása is. A szakmunkásképző kollégiumát lebontották – úgy hírlik, műfüves focipálya kerül a helyére -, a Hell kollégiuma romokban, a volt leánykollégiumot elajándékozták az egyháznak, a Bottyánéban az önkormányzat vert tanyát.

Persze van egy szegmense az esztergomi középfokú oktatásnak, ami irigylésre méltó fejlődést mutat. Ez az egyházi érdekeltségű Szent Erzsébet térnyerése, ami a korábbi egészségügyi szakközepet „átvette”, de gimnáziumot is indított.

Még „szerencse”, hogy a Szent István pont megszűnt, lásd Meggyes előrelátó döntését, így szépen felszívhatta a magasabb szintű képzést választani akarók színe javát. Vagyis az oktatásszervezés országos és esztergomi anomáliái együttesen okozzák a jelen helyzetet. És eredményezik, hogy Esztergom ismét valami negatívban lett országosan első.

Nagyon ideje volna észrevenni, hogy változásra van szükség az oktatásban is! Korszerű tananyagra, amit nem egy tankönyvből, hátratett kézzel ülő tanulóknak olvas fel a megélhetési gondokkal küzdő mosolytalan (és a többségében még mindig csak krétával felszerelkezett) pedagógus. És olyan XXI. századi tárgyi körülményekre, ami segíti a folyamatos tanulásra szóló felkészülést.

Néha az is jusson eszünkbe, hogy a tanuló a környezete nélkül nem jutott volna ide….

 

2014 márciusában, gondolatait a „szélmalomharcos” osztotta meg, Önnel.
Tisztelettel:
Donkihóte ’14

 

http://civilhetes.hu/Mennyire-egyedi-jelenseg-ami-a-Balassat-a-cimoldalakra-tette

Címkék: Esztergom VÉLEMÉNY

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://civilhetes.blog.hu/api/trackback/id/tr185846067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.