HTML

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Friss topikok

Márciusban cikksorozatot jelentettünk meg a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítási munkálataival kapcsolatban. (Korábbi cikkekink itt, itt, itt és itt olvashatóak.) Ma délután szerkesztőségünk újabb anyagot kapott a vasútfejlesztéssel kapcsolatban.

A Budapest –  Esztergom közötti vasútfelújítás során több helyen figyelmen kívül hagyták a vízgazdálkodásról szóló törvényt. Jelen vizsgálatokban a Klotild-liget vasúti megállóhely környékétől Piliscsaba állomásig tart.

A MÁV területen végzett tevékenységek - a korábban eldugult, töredezett mintegy 30 éve karban alig tartott csapadékárkok helyett új betonburkolatú csapadékárkok létesítése ill. a korábbi vasúti töltés szerkezetének átépítése következtében a MÁV területen  a beszivárgás és lefolyási viszonyok megváltoztak, ami egyértelműen megváltoztatta a szomszédos ingatlanok felé lefolyó mértékadó csapadékvizeket. Több ingatlant érintő vízgazdálkodási tevékenység a Vízgazdálkodásról szóló Törvény értelmében vízjogi engedély köteles lett volna, amit a beruházó és kivitelező figyelmen kívül hagyott. 

A kérdést tovább bonyolítja, hogy a régebbi térképek jeleznek egy korábbi tavacskát, amit itt csak Kenderesnek neveznek, ami a rendszerváltozást követően feltöltésre és kiparcellázásra került. Ezen tavacska korábban csillapította a vízlefolyás intenzitását.

Térkép
Nagyobb méretért kattintson ide!

1. A térképen jelölt helyen több évtizeden át egy eldugult - üzemen kívüli - vasúti áteresz volt. Kb:. 20 évvel ezelőtt felépült egy családi ház az áteresz alatt, az elmúlt időszakban víz nem folyt át az átereszen, azonban az áteresz újjáépítése következtében jelentős víz veszélyezteti elöntéssel az említett telket, mert megváltoztak a lefolyási viszonyok. Ismeretünk szerint ezen vizimunkához nem kért és kapott vízjogi létesítési engedélyt a MÁV beruházói.

2. A térképen jelölt helyen – A Klotild-liget megállóval átellenben - nem épült a korábbi talpárok helyett új, így a vasúti pályáról lefolyó csapadékvíz elönti nedvesíti a magántulajdonban levő szomszédos ingatlan a telekhatárán levő épületet, ami az épület téglafalának szétfagyását, az épület károsítja, a rendeltetésszerű használatát akadályozza.

3. A térképen jelölt területen a burkolt meder által szállított csapadékvizet egyértelműen a szomszédos magántulajdonú ingatlanra vezetik, ami az említett telek értékét jelentősen csökkenti, a telekről a csapadékvíz továbbfolyása nem biztosított. Ezek közül a egyik egy méhészet kaptárait veszélyezteti.

4. A térképen lehatárolt terület csapadékvizét korábban a Klotildliget vasúti megálló mellett árereszen folyt át. Az áteresz helyén gyalogos aluljáró létesült, semmilyen intézkedés nem történt, ami gondoskodna a több mint 1 km2 területű vízgyűjtőről történő korrekt vízelvezetésre. A vasút melletti árok, is ide hozza a csapadékvizet. A lefolyástalan terület szándékos következménye lesz az itteni terület elmocsarasodása és kialakuló szúnyogtelepek, amik megkeserítik az itt lakók életét.

5. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem területére 5 helyen épült a korábbi eltömődött - karban nem tartott - átereszek helyett, új nagykapacitású áteresz. A Pázmány egyetem területén az egyik ilyen rávezetés a tanári lakásokat fenyegeti. Ugyanakkor senki nem vizsgálta meg, hogy az Egyetem területén ill. a folytatásaként létesült árkok képesek-e kiöntés nélkül elvezetni a mértékadó csapadékot. A környéken 2010. évi nagy csapadékok idején több ingatlan csak ladikkal volt megközelíthető, számos pincét elöntött a csapadékvíz.

 

Dr. Oelberg Gusztáv OESSH
c. egyetemi docens

Címkék: vélemény vasút vasútépítés Magyarország MÁV

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://civilhetes.blog.hu/api/trackback/id/tr376120272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.