Az ember hálószobája intim hely, normális esetben senki nem teszi közkinccsé, ami ott történik. Én most mégis kivételt teszek, úgy gondolom, ezeket a hangokat mindenkinek hallania kell.
Vannak helyek, ahol komolyan veszik az állampolgári jelzéseket. Például, amikor Újpest és Óbuda lakói jelezték, hogy hangos a Sziget, egykettőre megjelentek a sátrak, hogy csillapítsák a zajszennyezést. Ez a szigetelőknek eleinte nem tetszett, ahogy a véleményvezéreknek sem. Időközben eltelt jó pár év, és a zajvédő sátrak beköltöztek a fesztiválozók mindennapjaiba és talán picivel kisebb lett a zaj a fesztivál ideje alatt. Irigylem ezen budapesti kerületek lakóit, mert bár lehet hangosság, mégis csak időszakos. Miközben Magyarország évek óta megújul, a forgalmas utak mellett zajvédő falak épülnek, hogy valamelyest csillapítani lehessen a forgalom zaját.
Esztergomban visszatérő téma és probléma, hogy a Suzuki gyár műszakváltásakor még mindig vannak buszok, amelyek vezetői vagy azok munkáltatói képtelenek ép ésszel felfogni, hogy az időközben elkészült, a lakótelepet elkerülő utat használják. Ezt továbbra sem teszik meg. Számomra érthetetlen, hogy a vasútfelújítás kapcsán miért nem lehetett a vasútállomást 300 méterrel kijjebb tenni, hogy a vasút bal oldalán lévő kertes házakban élőknek, és a sínek jobb oldalán lévő lakótelep lakóinak is lehessenek végre olyan csendes éjszakáik, mint a város többi részén élőknek.
Ha már az állomás odébb tételére nem volt lobbi, sem érdek, akkor legalább a Suzuki hangos alvállalkozóival szemben lépjenek fel határozottabban az illetékesek! Évekkel korábban az Ady Endre utca lakói is felháborítónak találták azt, hogy éjjelente a buszok átdübörögtek a békés, családi házas utcán. A lakók nyugalma érdekében azzal, hogy egyirányúvá tették az utcát, megszűnt az átmenőforgalom. A Schweidel József utca elejére pedig megoldásként kitettek egy 30-as táblát. Ez nem megoldás!
Fél 12-től dübörögnek a buszok, elaludni szinte lehetetlen, mert mire az ember végre elaludna, jön a következő. A vasút éjjeli tolatásai is épp elég zajjal járnak, most pedig, hogy a vasút újra jár, a Desiro-k ajtajainak sípolását kell újra megszokni. Ezekhez az alaphangokhoz jött most koronaként a MÁV tartalék vonata, amelynek, finoman fogalmazva nagyon-nagyon hangosa a mozdonya. Este fél 12 körül dübörögve érkezett, és "reggel" fél 6 körül ennek az alapjáratára sikerült felébredni.
Biztos, hogy ez így normális?
A zajokról készült videó:
A videóban nem a kép a lényeg, hanem az, hogy az ágyamban feküdve ezt hallani.
Harvay Péter