A 8 óra 47 perckor induló vonatot néztem ki a felújított vasútvonal tesztelésére. A menetrend szerint 10 óra 10 percre kell a Nyugati pályaudvarra érkeznünk.
Az a kopott tábla az Esztergomi vasútállomás bejárata felett található. Aki jártás a folt-olvasásban, az láthatja: VASÚTÁLLOMÁS. sok-sok milliárdból nem futotta egy új táblára.
A Desiro-ról sok újat nem tudok elmondani, olyan, mint volt. Esztergomból 10-12 utassal fog perceken belül elindulni az egy motorkocsiból álló szerelvény. A légkondi megy, a menetirány szerinti jobb oldalon ülök és nagyon tűz a nap. Az utas-tájékoztató működik, 8:43 a pontos idő, nálam is, mindjárt indulunk.
Pontosan indulunk. Ami még indulás előtt feltűnt, hogy kevés a Desiro a frissen átadott vonalon, a Budapestről érkező szerelvényt egy "Csörgő" húzta.
A hangos utas-tájékoztatás három nyelven (a magyaron kívül angolul és németül - a szerk.) beszél, elhangzott, hogy Budapestre megyünk és tilos a dohányzás.
A Desiro pedig csak gyorsít. A GPS szerint 94-el megyünk, majd 97-re nő a sebességünk. Óra szerint meglehet a 100 Esztergom-kertvárosig. De már fékezünk, mert megérkeztünk az első megállóhoz, ahol nem álltun meg, mert ez egy gyorsított személyvonat.
58 km/órával fordulunk Dorog irányába, felgyorsultunk 70-re, fék, mert mindjárt megérkezünk.
Kevéssel több, mint 8 perc alatt Dorogra értünk, ez gyors volt.
Ameddig várakozunk, elmesélem, hogy eddig teljes HEV-feeling van, mert amíg áll a vonat, a kalauz leszáll és ő jelez a vezetőnek, ha indulhatunk. Közben megjött szemből a vonat, amely most egy Desiro volt.
Meg mindig Dorogon vagyunk, mindkét vonat áll, most már 4 perce. Már minden utas felszállt, akár indulhatnánk is.
Esztergom felé indult el hamarabb a vonat, indulunk mi is. Megint gyorsítunk, 40-re. Közben a kalauz megkezdte a jegyek ellenőrzését. Leküzdöttünk néhány váltót, gyorsulunk tovább, 50, 55, 60, 73, 75, 78, 80, 87, 93, 96, 99. Leányvárra, óra szerint 100-al "esünk" be.
Megint fék, mindjárt Leányvár, 19 perc alatt ideértünk. Mar indulunk is tovább Piliscsévre. A Desiro gyorsít, 66, 71, 73, 76, 79 és fék, mert itt a következő megállóhely. Jönnek a hegyek, kíváncsian várom, hogy fogunk menni.
Nem álltunk Piliscséven 1 percet sem, emelkedik a pálya, 61 km/ órával másszuk a hegyet, a vonat bírná, de a pálya érthető módon nem enged nagyobb sebességet. Egy biztos, a MÁV Desiro-i jobban bírják az emelkedőket, mint a Volán Volvo buszai.
70-el kanyargunk es kezd kényelmetlen lenni az ülés. Nem mondom, hogy brutál a kanyarsebesség, de volt egy pillanat, amikor érzésre olyan volt, mintha egy asztalon ülve kanyarodnék.
Közben Pilisjászfalu is megvolt, gyorsítunk Magdolnavölgy felé, 62, 64.
Az Esztergomi állomásépülettel szemben a piliscsabait sikerült felújítani. Az esztergomi állomáshoz akkor nyúltak utoljára, amikor II. János Pál pápa a városba látogatott - az sem tegnap volt.
Nemsoká Piliscsabára érkeztünk, 9:20, a szembejövő vonat mar elment, talán nem állunk sokáig. Elment percekkel ezelőtt Esztergom felé a vonat, nem tudom, mire várunk percek óta. Végre elindultunk, itt is vártunk öt percet.
Klotildliget: vége a kényelemnek, sok a felszálló, kevés az egy kocsi, de már indulunk is tovább. Közben feltűnt, hogy a piros pixeles kijelzőt megtanították angolul is: Next stop: Pázmaneum. Lassan haladunk, 25.
Alagút, ami változott, majdnem végig van benne térerő, korábban már a Pázmaneum magasságában elment.
A Terranova felé folytatjuk utunk, 60. Hamarosan Pilisvörösvár, de előtte még Szabadságliget. Ezen a szakaszon még hiányoznak a felsővezeték oszlopai, csak a csonkok vannak meg. Az viszont biztos, hogy a korábbi 5 km-es sebességkorlátozás elmúlt, itt gyorsult a legnagyobb arányban a vonal.
Máris indulunk tovább Pilisvörösvárra. Esztergom után Dorog előtt és most újra megszólalt az utas-tájékoztatás. Piliscsabán a peronon is láttam grafikus utas-tájékoztató rendszert, de előtte egy darabot sem
Pilisvörösvárra értünk Esztergomból 49 perc alatt. Most megint úgy tűnik, várunk. Innentől kezdve két sínpár van Óbudáig, 60-nal megyünk.
Szélhegyről nem készítettem fotót (majd visszafelé), mert fékezés nélkül átmentünk rajta. A hangos jelzi, hogy Solymár következik, 50.
Solymáron éppen szerelik az utas-tájékoztató rendszert és az állomás környezetében még javában területrendezési munkálatok folynak.
9:45 a pontos idő, 10:10-re a Nyugati pályaudvaron kell lennünk. Elindultunk, de sebességkorlátozás lehet, 10-el vánszorgunk a vadonatúj két sínpáros pályán.
Meg mindig 5-10 között haladunk, de ismét feltűntek a felsővezeték-oszlopok.
Solymár után járunk, az Auchan magasságában és folyamatosan az az érzésem, hogy meg fogunk állni. Ahogy a velem szemben ülő terhes fiatal nő fogalmaz "most egy kicsit be vagyunk lassulva". Nem is kicsit. Ez a vasút még nincs kész, bárki, bármit mond! . Valami egészen biztosan nem stimmel, ezen a szakaszon el is veszítjük a menetidőnkből azt a pluszt, amelyet idáig begyűjtöttünk. Nagyon-nagyon lassan Ürömre fogunk érni, de az meg súlyos percekbe fog telni.
Szép híd, csak nagyon nincs kész.
1:05 közben a menetidő és 9:53 a pontos idő. Kizártnak tartom a pontos érkezést. Már csak az a kérdés, hogy a menetrendben megadott 73 perchez képest mennyi lesz a késés.
Mellettünk a 10-es út, erős rajta a forgalom, és az ürömi körforgalomhoz közeledve kezdenek feltorlódni a főváros irányába haladó járművek.
Továbbra sem megyünk 10-nél többel. Nem lehetünk 4-5 kilométernél messzebb Óbudától, de így nagyon soká fogunk odaérni.
Az ürömi téglagyárnál történt valami, vége a sebességkorlátozásnak vagy elmúlt a lassítás oka, 40, 50. Nem álltunk meg Ürömnél, de visszafékeztünk megint 5-10-re.
A rutinos utasok azt mondjak, hogy a sorompó után már gyorsabb szokott lenni, csak addig jussunk el. Az megint hosszú percekig fog tartani, most már szinte állunk.
Mivel lassan mehetünk, ezért tovább tart a sorompó a 10-es úton, balra kinézve látom, hogy már jó hosszú a sor. A jelzőberendezés nem működött, az átjárót jelzőőrök biztosították.
Picit gyorsulva, hamarosan Óbudára érkezünk.
Óbudát is kihagytuk, 60 fölött zúgtunk át az állomáson. A peronon láttam, hogy itt is szerelik az utas-tájékoztató rendszert.
Aquincumban megálltunk, itt már üzemel az utas-tájékoztatás.
Hamarosan Újpest, és a hangos is bőbeszédűbb lett. Ezen a vasúti hídon még soha életemben nem mentem át ilyen gyorsan, fék Újpest. Kalauz jelzett, indulás.
Következő megálló Angyalföld, de itt sem állunk meg.
Igazából Újpesttől pont olyan az utazás, mint évekkel korábban volt. A sínek öregek, zakatolunk és döccenünk rajtuk és össze-vissza billegünk.
Rákosrendező következik és mindössze 4 perces késésben vagyunk. Ez MÁV viszonylatban semmi.
Rákosrendezőn sem álltunk meg, következik a Nyugati pályaudvar.
Már majdnem megérkeztünk, de meg kellet állnunk, vonatfütty, indulás. Balra az állatkert, jobbra káosz, Ferdinánd-híd.
1:35:20,41ekkor megállítottam a stoppert. A menetrendben írt 73 perc végül kevéssel több, mint 95 perc lett. A 8:47-kor induló vonat 25 perc késéssel érkezett meg a Nyugatiba. Így továbbra is izgalmakat okoz egy olyan utazás megszervezése, amikor időre kell valahová Budapesten menni vagy átszállással tovább vonatozni.
Budapest, Nyugati pályaudvar
Visszaút
Elmúlt dél, igen meleg lett, a pályaudvaron ásványvizet osztogatnak, persze nem mindenkinek. Ment előttem két srác, nyilván menekültnek nézték őket a MÁV-osok a bőrszínük miatt, pedig magyarul beszéltek. Nekem világosabb a bőröm, simán kaptam vizet.
Nem reklám, csak hőségriadós-víz
Az utas-tájékoztató nagy tábla jelzi, hogy az 1. vágányról indul az esztergomi vonat, két perccel az indulás előtt fel is szállok, egy hölgy követ három gyerekkel. Azután már túl késő, amikor feltűnik, hogy az 1. vágányon több Desiro is várakozik. Persze a nagy rohanásban ösztönösen felszálltam az első utamba kerülő ajtón a vonatra, de ez a vonat nem az a vonat. Mivel a rossz vonatra szállás miatt már veszítettem 26 percet, nem mérem stopperrel a visszautat, 15:20-kor indultunk, menetrend szerint 16:46-ra kell Esztergomba érni. Ez a vonat a reggelivel ellentétben nem gyorsított személyvonat, szóval a jutalomjáték minden bokorban meg fog állni.
15:33 elhagytuk Angyalföldet, gyorsulunk Újpest felé, a hangos be is mondta.
Továbbra sem szép a MÁV környezete, tiszta gaz és rendezetlenség, de ne legyenek 1120 forintért nagy igényeim, örüljek, hogy végig jár a vonat.
15:35 elindultunk Újpestről. A hídról látom, hogy a rómain még buli van.
15:39 Aquincum.
16:02 Óbudán a reggel még szerelt utas-tájékoztató arra hívja fel a délutáni utazók figyelmét, hogy figyeljék a hangos utas-tájékoztatást. Magyarul, olvasd el, hogy figyeld a recsegő hangosbemondót, ha információra van szükséged.
Ahogy a fényképeken is látható, nem sikerült elkészülni az óbudai felüljáróval, még jóindulattal sem lehet rámondani, hogy szerkezetkész.
Érdekes módon, amikor jöttünk, akkor 5-10-nél nem mentünk gyorsabban, most, Üröm irányába egész jól utazunk. Fék, Üröm, 15:45.
Üröm, láthatóan még dolgoznak az elkerülő út töltésén.
Solymár felé robogunk tovább, a Desiro csak gyorsul, nincs már sebességkorlátozás. Szembetalálkozunk egy másik vonattal, fura a két sínpár Esztergom felé.
Megérkeztünk Solymárra, 15:50, a P+R-ben egy látok egy Volga kombit, ilyet sem minden nap lát az ember.
Ahogy fentebb írtam, találkoztunk már egy vonattal még kint a nyílt pályán. Számomra érthetetlen, hogy miért állunk, hiszen Pilisvörösvárig két sínpár van. A solymári peronokon vannak kamerák, a többi állomáson nem láttam, vagy nem tűnt fel. Elindultunk Szélhegy felé.
Pilisvörösvár bánya 15:58. Az utas-tájékoztatók analóg órái egységesen 12 órát mutatnak.
16:01 Pilisvörösváron az tűnt fel, hogy teljesen mindegy melyik irányba utazom, mindig a szembejövő vonat indul hamarabb.
Szabadságliget következik.16:08 elindultunk, mindjárt jön az alagút, utána pedig Pázmáneum, 16:13-ra értünk oda. Menetrend szerint 16:46-ra kell Esztergomba érkeznünk, az még 33 perc. Kíváncsi vagyok, hogy sikerül-e tartani a menetrendet.
Klotildliget 16:15, gyakorlatilag nincs késés, pontosan érkeztünk. Mire ezt leírom, már indulunk is tovább. Vagyis nem, várunk. Ezek szerint hamarabb értünk ide fél perccel.
Piliscsaba 16:17 a következő megálló, az utas-tájékoztatás női hangra váltott, nehéz ébren maradni. Egyedül álmosító ez a monoton utazás, de mar csak hét megálló.
Forgalmi okok miatt 8 percet várakozunk Piliscsabán. A kalauz azt mondja a mérővonatra kell várni, úgyhogy várunk. Várakozás közben jött az ötlet, hogy utánanézzek annak, van-e wi-fi?
miközben a wi-fit kerestem, Magdolnavölgybe értünk 16:27, wi-fi van, de ahogy az a képeken látható, netezni nem lehet, kapcsolódni viszont igen.
16:29 Pilisjászfalu.
16:33 Piliscsév.
16:38 Leányvár.
16:43 Dorog.
Dorogon is megpróbáltam a wi-fit, de itt sem működik.
Az utolsó két megállóban a wc-t vizsgalom meg.
A wc MÁV szinthez képest tiszta, de sajnos az ülőke-teszten ez a wc is megbukott. El van dugulva, így nem megkönnyebbülten fejezem be az Esztergom-Budapest vasút utastesztjét. A kézmosó ellenben működik és minőségi a papírtörlő is.
Azt kell mondjam, hogy szőrszál hasogatóan kezdtem a tesztet, de be kell látnom, hogy a vasutasok mindent megtesznek azért, hogy zavartalan legyen az utazásom. A klíma továbbra is megy, nem izzadok. 16:52 Esztergom-Kertvaros. A menetrend azt mondja 16:46-ra Esztergomban leszek, 16:54-kor már csak/még 4 kilométerre vagyok.
Ott a Bazilika. Aki esztergomi, tudja, hogy már nagyon közel járunk.
A délelőtti 25 perc késés kellemetlen volt, úgy nézem, innen Esztergom-kertvárosból, hogy ez a 20-25 perc késés a visszaúton is meglesz... és ebben a pillanatban leállt a vonatom motorja. Nem könnyen, de újraindult. Lehet, hogy túlmelegedett ebben az augusztus végi kánikulában. Sajnálom a technikát, de a menetidő jobban érdekel és az, hogy mennyivel több idő telik el az életemből gyakorlatilag értelmetlenül. Közben bevártuk a szembejövő vonatot is, és 16:58-kor elindultunk Esztergom felé. Nem lesz itt 25 perces késés.
17:03 Esztergom, végállomás. A visszautat 2mindössze 17 perc késéssel teljesítette a MÁV.
Végezetül szeretném leszögezni, hogy a frissen átadott vasút nem hozza a Fónagy államtitkár úr szerinti minimum 5 percet sem, hiszen a sima személyvonat 17 percet késett, a gyorsított, aminek elvileg 17 perccel kellene kevesebb idő az 53 kilométer megtételére, 25 percet késett. Ez a számok kormányától elfogadhatatlan. Gondoljanak csak bele, naponta több, mint fél órával rövidíti meg az utazás az életünket. Több, mint tíz évig ingáztam napi szinten Esztergomból a fővárosba, szerencsésnek tartom magam, hogy már nem kell. Ami pedig az egész 25 vagy 44 milliárd forintos beruházásban a legszomorúbb, hogy tényleg nem változott semmi.
Harvay Péter